Masai Mara

Mambo allihop, nu är jag hemma på internatet igen! 
Måste säga att det är så skönt att vara hemma igen, men resan till Masai Mara var den bästa resan i hela mitt liv hittills skulle jag nog säga, eller i alla fall den mest annorlunda resan. Ett 70-tal elever och lärare åker stora lastbilsbussar i åtta timmar, kommer fram till Masai Mara där vi redan första dagen får se elefanter och en svart noshörning! Just for your information är det väldigt sällan man får se svart noshörning i Mara! '
 
I söndags fick vi se en jakt! En gepard jagade och lyckades fånga en liten Thompson Gasell och vi såg jakten från början till slut! En sjukt cool upplevelse som alla uppskattade otroligt mycket. Det gjorde hela game driven kan jag tala om!
 
För övrigt har jag fått se sovande och simmande flodhästungar, krokodiler, elefantbebisar och stora elefanter, giraffer, zebror, ett par hundratusen gnuer, bufflar, vårtsvin (PUMBA), servalkatter, gepard, gaseller av alla möjliga sorter som jag nu lärt mig namnen på; Thompson gasell, Impala, Eland, Topi, Hartebeest, Grants gasell& Dick-dick. Till sist såg jag de djur som är allra vackrast på hela savannen, lejon!!
Jag såg åtta stycken lejon och jag är så lycklig över att jag fick komma dem så pass nära som jag gjorde!
 
Oj, nu gick strömmen igen..(för femte gången på ca 10 minuter).. det blir väl för mycket när 68 ungdomar kommer hem till internet och el efter 4 dagar på savannen. Campingen var underbar, varje kväll hade våra vakter tänt eld och vi satt runt lägerelden efter middagen och stjärnhimlen var så sjukt vacker. Första natten i tältet hade jag väldigt svårt att somna, jag har liksom aldrig sovit bland vilda djur förut och efter Pärs historia om lejon som kommit in till campen var jag lite orolig kan man säga. Hörde även grabbar som på natten bestämde sig för att flytta sitt tält närmare lärarnas tält, eller i alla fall lite närmare alla andra tält. Jag och Ronja sov ganska långt ifrån själva campen, ute i buskarna. Nätterna därefter gick hur bra som helst och jag sov som en prinsessa!
 
Safaris varje dag, två gånger om dagen! Kan ni förstå lyckan? Jag stack ut huvudet från bussen och njöt av varje sekund under safarin. Vinkade till varenda buffel som stod nyfiket och såg på mig, men inte bara till dem utan även till girafferna, zebrorna och alla andra som såg trevliga ut! Majken fortsatte säga till mig att dom inte skulle vinka tillbaka..
 
Appropå vinkningar kan jag berätta att barnen i Masai Mara är så sjukt söta. När våra tre stora lastbilsbussar kom åkandes där fram och tillbaka varje dag före och efter safarin vinkade dem åt oss och skrattade och log! Man blev alldeles varm inombords av att se dem.. några pojkar hjulade och sprang till och med efter oss!

När vi kom till masaibyn dansade vi med masaierna och fick köpa lite fina smycken/spjut/svärd som man fick pruta sig till ett bra pris! Jag köpte tre armband, ett till mig själv, ett till dig David, och ett till dig Johan! Tyvärr kommer det ta ett tag innan ni får dem, men håll ut!
 
Innan vi klev ur bussen i masaibyn berättade Robert att vi tjejer kanske skulle bli bortlovade när vi kommer dit.. Tror att han skojade lite, men dessa unga masaier ville väldigt gärna fotograferas med mig och frågade efter mitt namn och hur gammal jag var hela tiden.. det var lite roligt! Fick ta av mig min klocka för att slippa tjatet om att byta den mot 15 armband, då de var väldigt intresserade av den..
 
Nu är vi äntligen "hemma" och det känns skönt.. skola imorgon dock, jag vet någon som kommer vara trött resten av veckan.. i helgen är det inte några stora planerade aktiviteter vilket känns väldigt skönt. Då kan jag plugga och sedan kanske vi alla ska hem till rektorns hus för grillning och så. Han har tre hundar hemma hos sig dessutom!
 
För att avrunda inlägget vill jag bara slutligen berätta att jag har haft en toppen helg och jag har fått se saker jag aldrig trodde jag skulle få se och jag känner hur jag börjar förändras.. det är egentligen en helt sjuk känsla. Jag känner hur min syn på allting är annorlunda. När vi kom hem idag och jag skulle duscha kände jag hur mycket jag uppskattar vårt badrum vi har här (fast toaletten sällan fungerar och man antingen skållas av värme när man duschar, eller får en iskall dusch) jämfört med vad man skulle kunna haft. På campingen fanns det utedass där man fick göra sina behov i ett hål. Duschen provade jag aldrig men enligt de som duschade var det uppfriskande och skönt med en flodvatten-dusch!
 
Jag vill också säga till er, mamma, pappa, Johan och David att jag älskar er och jag är så tacksam över att jag fick just en så fin, kärleksfull familj som ni är. Jag älskar er med hela mitt hjärta och jag saknar er varje dag. Men jag tänker inte komma hem än, ni får sakna mig lite till, för jag är lycklig och trivs så bra här. Hoppas att ni mår bra och att ni tänker lika mycket på mig som jag tänker på er. ♥
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 / / Anonym:

Älskade barn. Vilket äventyr. Dina bilder är fenomenala. Vi älskar dig oxå <3