kommentarsvar

Hej! Funderar redan nu starkt på att skicka in en ansökan senare i år, angående år 15/16. vet du ungefär hur många som sökte detta året? Hur mycket tillkommer i kostnad med alla aktiviteter på helger och lov och så där? Verkar vara helt sjukt, blir så taggad själv. Måste bara lösa ekonmin också och övertala mina föräldrar, något tips? 
 
Hej där Astrid! Detta år är det omkring ett hundratal som har sökt in vilket faktiskt är ett litet antal jämfört med förra årets ansökningar! Kostnaden att leva här under hela året varierar och beror verkligen på vad du väljer att göra när du är här. Att vara med på utflykter och aktiviteter blir inte särskilt mycket mer än vad du får i studiebidrag hemma i Sverige. Jag har klarat mig på max 1000 kronor i månaden, absolut. Större aktiviteter såsom Amboseli (dit många åkte för några helger sedan), Savages Wilderness (bungy jump, river rafting etc) och Naivasha kostar lite mer, men det är rimliga priser som inte överstiger tusenlappen. Även kostnader för lov beror på vad du väljer att göra. En del åker till Rwanda nu om 5 dagar (inklusive JAG!) och denna resa kostar för mig 11.000 kronor + fickpeng vilket är väldigt dyrt, men denna resa sägs vara den mest "värda" resan under hela året. Medan en del av oss vandrar med bergsgorillor ska några spendera sitt påsklov i Diani vilket kostar dem runt 2500-3000 kronor skulle jag tippa på. Flygbiljetter inrikes är inte alls så dyrt. Det jag försöker säga är helt enkelt att det är olika beroende på vad du vill göra, men du kan garanterat välja och vraka mellan alla möjliga upplevelser under din tid här!

Till min fördel hade jag som argument att jag aldrig varit på språkresa till USA eller något annat häftigt land som de flesta av mina kompisar varit iväg på, men samtidigt så förstod mina föräldrar att detta var något jag innerligt ville och att det skulle ge mig så enormt mycket. Det är ju en dröm att få åka till Afrika och leva tillsammans med nya vänner i ett oupptäckt land som man lär känna mer och mer för varje dag. Min mamma sa till mig att pengar kommer alltid tillbaka till en och det går alltid att tjäna ihop, men upplevelser som dessa går inte att köpa närsomhelst och tiden kommer kanske aldrig tillbaka till en för en sådanhär resa. Pengar är till för att användas, och jag har använt dem väl detta år, för det har givit mig så mycket. Se det som en investering i dig själv och din utveckling, för efter ett år här är du inte längre samma människa, inte jag iallafall. :)

Massa kramar! ♥
 
Hej, är det många som inte klarar av att gå hela året och åker hem? Är det någon som har gjort det?
Detta år har det varit ganska många som åkt hem, men av väldrigt spridda anledningar. Några har blivit hemskickade och andra har velat åka hem. Jag skulle säga att bara att klara av att lämna hemmet och vara här en kort tid är starkt av dig, för du är ifrån alla nära och kära du har där hemma under en väldigt lång tid. De som åker hem är inte alls många jämfört med de som stannar och "klarar" av hela året! Kram
 
 
Publicerat i Allmänt