Elektricitet, inte en självklarhet

När en är i Afrika får en vänja sig vid att inte längre ta saker för givet. Lära sig att inte ta saker för givet på samma sätt som en gör hemma i Sverige. Några exempel på "saker" många tar för givet är så viktiga ting som el och vatten. Jag hade ett matteprov imorse. Elen försvann under provet och vi satt i mörkret och skrev. Ingen reagerade ens. Skulle detta ha inträffat för 4-5 månader sedan skulle fortfarande reaktionen finnas där, men idag, efter att ha levt och tillbringat varenda dag i Kenya i över sju månader, ja, då reagerar en inte längre på saker som numera tillhör vardagen. Som numera blivit så självklart. Helgen då Ronja färgade håret rött och vi satt inne på frisserian, då slocknade hela köpcentrumet. Många lampor släcks och tänds hela tiden här. En påminnelse för er där hemma; när mörkret faller, då kan ni fortfarande ha ljus omkring er. Nu på lördag är det Earth Hour och jag vet att många tycker att det är tramsigt. Jag däremot tycker att det är en chans för familjen att samlas och spela sällskapsspel och kortspel med tända ljus, eller varför inte rulla chokladbollar, rita fula teckningar, eller varför inte måla en tavla? :)
 
Efter East African Wildlife-lektionen som förgyllde mina två sista timmar denna skoldag tog jag min tvättkorg full med tvätt för att kasta in den i maskinen. När jag kommer till tvättstugan berättar Mutuko att det inte finns någon elektricitet. Min tvättid på ynka två timmar kunde jag alltså glömma och drömma om. Nu ligger min tvätt fortfarande i korgen i väntan på att få skumma runt i gosigt sköljmedel inuti maskinen, för att sedan hänga fritt och dingla över marken för att torka, för att fräscha upp sig där på det nedsjunkna klädstrecket på baksidan... det får vänta till helgen.
Fast på lördagskväll, let you dim your own light! 
Puss, Jenny!
Publicerat i Allmänt