Läsvärt; Tjuvjakt och elefanter...

Idag var en bra dag, förutom att vädret är lite sisådär. Men, det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder, ellerhur? Jag vaknade på fel sida med ett mail i inkorgen men med en sovmorgon till 11:00 blev det lite lättare att pallra mig till skolan. Svensklektion. Flum-Jonas som lärare, min svensklärare. Han är bäst, verkligen så härlig och filosofisk. Vi lyssnade på Emil Jensen hela lektionen på Spotify och den grabben är ju rätt så rolig. Är ni nyfikna på vem han är eller redan vet det så kan ni ta och lyssna på "Stressa inte, oroa dig inte" på Spotify. På svenskan pratade vi även om svenska ordspråk...

Annars då, efter svenskan var det lunch vilken var någon gryta av bönor vilken inte var så mycket till att hänga upp i julgranen, men bananerna från frukosten fick bli min lunch! Det bästa var nog ändå middagen vilken var soppa och pannkakor!
 
Iallafall, för att komma till punkt med detta inlägg så vill jag berätta att på East African Wildlife lektionen idag kom det en härlig grabb vid namn Peter som kom och berättade om hans hjälporganisation "Stand Up, Shout Out" som vill rädda våra viktiga elefanter och noshörningar som vandrar på denna jord i endast 10 år till om ingen stoppar tjuvjakten!! Jag blev inspirerad av honom och vill någon dag inspirera andra människor liksom han nu inspirerat mig. Vill vi leva i en värld där djurarter dör ut pga människan? 

Vad är det som händer med våra elefanter just nu?
Jo, de slaktas, dödas, mördas på grund av deras betar. Deras vita, ståtliga och långa betar sågas av tjuvjägare som kan kapa betarna ända in vid ögat på elefanterna för att få ut så mycket som helst av de ur deras ögon gudomliga betarna. Detta är olagligt och det finns en lag i Kenya som säger att om du bär elfenben ska du välja att böta 200.000 kenyanska shilling eller sitta åtta år i fängelse. Att som tjuvjägare betala 200.000 kes av alla de pengar du fått av att sälja spelar det inte så stor roll eftersom du fortfarande tjänar groteskt mycket pengar för elefantbetar liksom, då fortsätter detta. Straffet måste dras om halsen, bli hårdare.

Elefanter är smarta djur, de lär av varandra och är ett så fruktansvärt vacker djur bara. På fältstudieveckan fick jag höra historier om att en del elefanter som lyckats ta sig förbi stängsel som rangers satt upp, lär sedan de andra i flocken och tillslut kan då alla elefanter lära sig strategin och rangersen får tänka om, eftersom elefanterna överlistar stänglena, haha. Elefanter är också nyckelarter för savannens existens. Utan elefanter på savannen blir det inga nya träd, detta leder till inga djur och detta i sin tur leder till en torr öken utan växtliv. Tjuvjakten på elefanter leder även till osäkerhet i landet Kenya eftersom vapen etc finns kvar och det produceras mer. Enligt Peter är det forskning kring om tjuvjägare utvecklas till terrorister. Kanske kan det absolut vara så? Jag menar, har man så otroligt lite hjärta att man har mage att döda ett oskydligt djur för lite keratin (som vårat hår och naglar är gjort av) så kan det enkelt övergå till mördande av människor... tror jag.

Vad kan du och jag göra? 
Vi kan sprida kunskap om detta, det krävs medvetenhet bland oss alla. Speciellt i Kina där konsumtionen av just ivory är som störst från Kenya. I Kina är det mer än 70% av människorna som inte vet att det är tjuvjägare på savannen som faktiskt DÖDAR dessa elefanter, hänsynslöst mördar elefanter, slaktar dem. Nej, de tror att betarna "faller av" som I:ors svans i Nalle Puh, men det ska jag berätta för dem att nej, så är det dessvärre inte. Det krävs verkligen education där alltså... hade folk vetat om vad som verkligen sker här skulle konsumtionen och efterfrågan efter dessa elfenben minska och därmed skulle tjuvjakten reduceras markant. Vi kan även sprida the knowledge genom online campaigns, såsom instagram, twitter, facebook etc. Jag menar, det är något vi alla använder, bokstavligen dagligen.
Att läsa på lite om siffror, leta fram bilder och posta på sin feed för att kanske ge någon en tankeställare, det tror jag är värt. Istället för att ta en tjusig bild på din middag; ta en bild på en stackars oskyldig varelse som inte gjort något annat än att äta gräs på savannen och skyddat sina nära och kära, men ändå dödats. Skriv hur du tänker kring detta! Varför inte starta en disskussion, en sida där man brainstormar idéer för att skydda och bevara våra elefanter? Varför inte dra in varandra? Det sägs att elefanter begraver sina släktingar när de dör, att de har en liten ceremoni som avsked för deras älskade. Elefanter räddade även ett flertal människor i Thailand året 2004 då flera tusen människor dog pga den katastrofala tsunamin. Elefanter är smarta djur och jag önskar att människor kunde ta mer ansvar och visa att vi inte är helt bakom flötet, för just nu känner jag mest att människan inte har alla hästar i stallet, inte alla höns hemma. Det jag har skrivit i detta inlägget är en ko på isen, det är inte lugnt. Det är verkligen allvar nu. Gör något du också!! - klicka in här och hör mer om vad organisationen Stand Up Shout Out arbetar för, de har nämligen en hel del olika organisationer! Killen som intervjuar är Peter som jag står bredvid på bilden nedan! En suverän kille med kloka ord och ett stort välvilligt hjärta. Pure inspiration.
 
Publicerat i Allmänt